Çarşamba, Mart 06, 2013

Haydi tonton hop hop hop!


Magdem yemek aliskanliklarimizi degistiriyoruz, o zaman yemek pisirme aliskanliklarimi da degistirmeliyim dedim..Once teflon tencere ve tavalar atildi. Yerine yeni ve saglikli pisirme yontemleri aradim. Uzun zamandir pek fazla kullanmadigim slowcooker (yavas pisirici) makinem ortaya cikti. Yiyecekleri cok az isida pismesini saglayan elektrikli seramik bir tencere. Etler ve sebzeler yavas yavas piserek, guvec-tandir arasi bir lezzete burunuyorlar. Hemde sabahtan koyuyorum yemegimi, herseyi cigden, bazen hic susuz, aksam geldigimde butun sebze ve etlerin rayihalari birbirine karismis olarak beni bekliyor.:) Son yaptiklarim; kapuska, rosto, karisik sebzeler..
Diger bir pisirme metodum,  bu aralar dunya da pek moda olan "braising" yontemi. Aslinda bizim geleneksel sicak yemek pisirme tarzimiza cok yakin ama sebze ve etin suyunu salmasina cok izin verilmedigi icin suyunu ve vitamini ni icinde sakladigindan daha lezzetli oluyor. Tabi bunun icinde ozel tava lari var ama pekala dokum tencere veya celik kapakli tencere ve tavalarda da uygulanabilir. Cok yuksek isida azicik yagda, (ben grapeseed oil, yani uzum cekirdegi yagi kullaniyorum..Z.yagini isitmak istemedigimden) Et veya sebzeleri hizlica cevirip hafif renginin donmesini sagliyorsunuz. 5-7 dk cevirdikten sonra ister slowcooker a koyun, ister celik tencere nin kapagini kapatin, ister kapakli bir dokum tencere veya guvec`e yerlestirip firina. Cok az isida pisiriyoruz...Istediginiz bir sosla, salca, light sut, diyette degilseniz sarap...Agiz tadi ve yaraticiliginiza kalmis. Ben en son havuc- kabak- sogan lari hizlica cevirip, azicik su ile 15 dk, pisirdim, hazirladigim sarimsakli, balzamik sirke ve limon sosunu uzerine doktum,,Sebzeler daha dise gelir ve lezzetliydi, oldukca da pratik. Veya dogranmis tavuk gogus, 5 dk. cevirdikten sonra, mantar, kirmizi biber, ve soya koku eklenip biraz daha cevrilir, sonra iyice kisip, birkac damla susam yagi, tuzsuz soya sosu ilave edilip kisik ateste 15 dk. daha pisiriyorsunuz...yemek hazir...Saglikli yemek pisirmenin en guzel yolu daha az process etmek... En az islem gormus yemek, besin degerlerini kaybetmiyor.

Bu aralar cok kullandigim diger bir yontem hani su tencere iclerine yerlestirdigimiz suzgec seklindeki buharda pisirici. Eger evde hic taze sebze yoksa, deepfreeze de eksik etmemeye calistigim  sebzelerimi karistirarak hic yagsiz, sarimsakli yogurtla veya, gene sarimsak, balzamik, limon, z.yag karisimi sosumla yemegin yanina garnitur hazir. En cok kabaklari haslayip, dereotlu sarimsakli yogurtla yemeyi seviyorum.

Balik bu ulkede somon gibi, genelde buyuk parcalar halinde bulundugundan, direk, kapakli tavada,dusuk ateste,  az, z.yag, sarimsak, biraz baharat, (herbs de provence benim favorim) ve defne yapragiyla pisiyor hep, 15 dk, da hazir...sebze garnitur ve bol taze sogan ve sarimsakli salata esliginde. Bu gunlerdeki en favori yemegimiz. Evdekiler icin surpriz benim icinse aksam yemegine ne yapilacagina karar verilememis gunun en hizli yemegi.;)

Yeni programimin bana getirdigi diger bir degisiklik su icmek. Sabahlari ilk is  1. lt`lik seffaf su kabima dilimlenmis limon, salatalik, ve tarcin cubugu atiyorum, Gun icerisinde su eksildikce ekleniyor. Cokta estetik gorunuyor. Diger kucuk termosuma da metobolizma cayim.
Tabii daha onemlisi uzun senelerdir hem kendimi hem etrafimdakileri kandirip duruyordum. "58 kg. yu goriyim sigarayi birakicam diye" Eee 58 i gordum:)  Baktim yemeklerimi de kontrol edebiliyorum, abur cubur istemiyor canim. Konu basligi aliskanliklari degistirmek,, hadi bakalim vakit gelmis diyerek sigara yi da biraktim. Bugun 5. gun,,Aklima sigara geldikce su siseme sariliyorum..Hem daha cok su icmeye basladim, hem sigara hevesim geciveriyor..."Afferim bana" diyorum:)

Spor bu aralar hala kapinin onundeki karlari kuremekle sinirli. Mevsimler den Toronto`yu sormayin gitsin..

Ben bendeki degisimlere inanamiyorum... Sevgili Mehtap H. bize yaptiklarinizin farkindamisiniz?

Hiç yorum yok: